Анотація власного досвіду

Анотація досвіду

   У системі естетичного та художнього виховання важливе місце належить народному декоративно-прикладному мистецтву, яке входить у світ людини з перших її днів і супроводжує все життя.
   Прикладне мистецтво є цінним духовним надбанням народу. Воно займає важливе місце у системі засобів розвитку творчих здібностей учнів, бо унікальним чином інтегрує у собі побутові, мистецькі, педагогічні традиції. Народне декоративно-прикладне мистецтво в силу своєї специфіки покликане внести в життя момент гри, прикрасити, розважити, формувати світогляд через ті естетичні почуття, які народжуються в людей від практичного користування художніми речами, від їх як частини природи і навколишньої реальної дійсності. Тому вона є компонентом і етапом у формуванні внутрішнього світу дитини. Крім того, народна образність синтезує в собі духовну і матеріальну творчість як цілісну і нерозривну, яка склалася історично і вивірена віками. Світ декоративних образів, світ яскравих кольорів, простих і доступних форм творів народного мистецтва захоплює людей, викликає насолоду, одухотворяє, підносить до стану натхнення, створюючи тим самим психологічний комфорт. Це стан діалогу з красою. Подальше глибоке спілкування зі світом прекрасного активізує людські емоції, творчу уяву, стимулює фантазію, пробуджує художнє відчуття, формує елементи образного мислення. Крім морально-виховних можливостей, краса творів народного декоративного мистецтва має творчо-спонукальну здатність. Формування людини в праці, творчій діяльності – основоположна теза, з якої проходить  вивчення народного мистецтва. Через творчу працю, яка дає максимальну можливість розкрити всі сторони людської натури, йдуть найактивніші процеси творчої матеріалізації людського духу, самовияву і самоствердження людини. Уроки народного мистецтва підтверджують крилату формулу “праця переростає у красу”. У цьому відношенні вони стимулюють творчий потенціал особистості, розвивають в ній творче ставлення до праці як першої життєвої необхідності в будь-якій діяльності. Трудові процеси, які лежать в основі традиційної майстерності, викликають до дії продуктивну уяву, фантазію, без яких не існує емоційної культури людини, формують цінні риси характеру: почуття власної гідності, наполегливість у подоланні труднощів, цілеспрямованість пізнавати життя у всіх його складнощах і протиріччях. Важливо підкреслити ще один аспект цього питання. Прикладне мистецтво народу завжди розвивалося в тісному зв'язку з природою, яка була і базою сировини, і світом художніх прообразів, тем тощо. Таке спілкування завжди зароджувало бережливе й економне ставлення до матеріалу і тих художніх цінностей, якими природа його наділила. Велику виховну роль відіграє народне мистецтво в одному з проблемних питань сучасності - "людина і річ", художній смак і коло речей, якими людина оточує своє предметне середовище і які є виразниками її інтересів. Вирішальною особливістю творів народного мистецтва є їх невіддільність від щоденного практичного життя. Входячи в побут, проектують цю свою рису на доцільність нашого відбору речей, у подальшому будуть "виховувати" і нас самих. Таким чином, активне засвоєння спадщини народного мистецтва, як своєрідної форми трудової та творчої діяльності, має значення у вихованні людини майбутнього.
   Враховуючи ці аспекти та беручи за основу принципи позашкільної освіти і виховання, у своїй практичній діяльності визначила для себе такі  основні завдання:
   - зв’язок теорії з практикою;
   - згуртування дитячого колективу;
   - формування цілісної особистості (психічний, фізичний та морально-духовний розвиток);
   - зв’язок історичного минулого із сучасністю.
   А це найкраще прослідковується на заняттях гуртків декоративно-прикладного мистецтва «Набивання килимковою голкою» та «Прикладні мистецтва», які проходять цікаво та змістовно.
   Як керівник гуртків я працюю над науково-методичною проблемою «Розвиток творчих здібностей вихованців засобами декоративно-прикладного мистецтва». Це дало мені змогу побачити, наскільки талановиті мої гуртківці, зрозуміти, наскільки велике їхнє бажання розвивати свої здібності, наскільки безмежні їхні можливості. Тому мету своєї діяльності вбачаю в тому, щоб допомогти розвитку кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей; стимулювати розвиток здібностей кожної особистості.
Із перших днів навчання проводжу багато різноманітних справ: прогулянки, екскурсії, походи.    Це допомагає згуртувати дитячий колектив, сформувати актив гуртка, ближче познайомитися з кожною дитиною. До зустрічі дітей, особливо їхнього першого відвідування, готуюсь особливо ретельно, продумую кожну дрібницю, яка може завадити встановленню контакту, добираю відносно легкі завдання, щоб дитину не злякали труднощі і вона не втратила інтерес до занять.
   Програма гуртка «Набивання килимковою голкою» розроблена таким чином, щоб дитині технологія набивання стала цікавою і доступною. Весь процес роботи на заняттях відбувається у творчому пошуку, де вони експериментують при створенні своїх набиванок. Композиції, особливо із зображенням звіряток, вражають оригінальністю творчої уяви, ваблять незвичайною гармонією кольорів, загадковими сюжетами.
   У моїх гуртках займаються діти різних вікових категорій. Це допомагає провести заняття більш насичено і продуктивно. Адже старші вихованці допомагають мені в підготовчо-допоміжних роботах, у підборі матеріалу, обробці готових виробів.
   Враховуючи вікові особливості дітей, при виконанні набиванок завдання підбираю за ступенем складності і з індивідуальним підходом до кожної дитини. Кожну роботу, над якою працюють діти, ми аналізуємо, розробляємо декілька варіантів її створення. Діти самостійно мислять, обирають варіант втілення творчого задуму, методи та прийоми роботи.
   Перші роботи гуртківців – невеличкі клаптики тканини з набиванками. Поступово теми ускладнюються, що викликає у дітей ще більший інтерес до цього виду діяльності. Значну увагу звертаю на дотримання дисципліни в гуртку і особисто намагаюсь бути в цьому прикладом. Заняття в гуртку будую на загальних дидактичних вимогах і методичних прийомах. Одним із найдієвіших методів навчання і виховання вважаю особистий показ готових виробів. Майстерно виготовлена робота породжує у дітей бажання самим створити виразний виріб.
   При складанні простеньких композицій пропоную  дітям робити власні малюнки, а складніші роботи діти виконують із зразків «допоміжного альбому». Розвитку образних уявлень сприяє набивання на вільну тему. Тут знаходжу широке застосування методу проектів. Важливим і улюбленим видом роботи для дітей є створення своїх власних композицій. Для цього об’єдную вихованців у декілька груп, кожна з яких придумує назву композиції залежно від теми заняття і захищає свій вибір, свою модель.
   У своїй практичній діяльності часто використовую порівняльний метод. Наприклад, при виконанні  набиванки на тему «Букет квітів» пропоную дітям використовувати різнокольорові нитки за власним смаком. В кінці заняття пропоную вихованцям дати порівняльну характеристику готових виробів. Діти активно обмінюються думками.
   Найвищою нагородою для мене як керівника гуртків декоративно-прикладного мистецтва є розповіді моїх вихованців про те, що у вільну хвилину вони замість перегляду телевізійних програм чи ігор на комп’ютері займаються творчістю. А мережу Інтернет використовують для пошуку нових технік та засобів створення образів, інформації, що допомагає створювати в уяві все нові й нові твори мистецтва.
   У гуртківців, які прагнуть досягти високої майстерності, процес творчої діяльності завжди збуджує позитивні емоції. Роботу з дітьми спрямовую на засвоєння виражальних засобів народного мистецтва (форм, ліній, ритмів, пропорцій, контрасту світла і тіні, гармонійного поєднання кольорів у виробах). Проте засвоєння лише технічних прийомів дає суто ремісничу підготовку.
   Тільки творчий характер занять, які вимагають інтелектуальних і емоційних зусиль, дає вихованцям насолоду від процесу праці. Організовуючи цей процес, якомога раніше переходжу від підготовчої роботи до творчої. Тоді позитивні емоції виступатимуть як важливе підкріплення вищих соціальних мотивацій, виявлятимуться додатковим стимулом, поштовхом до більш інтенсивної діяльності.
   Формування інтересу до декоративної творчості ґрунтується не лише на стійкому емоційному піднесенні, а й на усвідомленні суспільної значущості прикладної діяльності.
Для успішної трудової діяльності важливо мати трудові навички, закріплені вправами на вміння виконувати ту чи іншу дію.
   Намагаюсь працювати з дітьми індивідуально, щоб прищепити кожному з них необхідні навички. У процесі систематичної роботи над створенням художньої речі у вихованців формується точність і швидкість рухів, поступово закріплюються трудові вміння і навички, що є важливою умовою формування працьовитості. На заняттях гуртків широко використовую принцип наочності, бо це одна з найважливіших умов проведення заняття.
   Під час роботи за зразком разом із професійними навичками розвивається й художній смак:гуртківець вчиться аналізувати, визначаючи, якими засобами досягти створення образу. Від зразка відбирають найбільш цікаве, цінне, характерне для даного образу.
   Після декількох індивідуальних творчих завдань проводжу колективну роботу. При цьому спочатку кожен з гуртківців малює свій ескіз. Після основних композиційних рішень майбутніх розробок спрямовую й узагальнюю творчу роботу вихованців, спостерігаючи за дотриманням загального підходу. В процесі творчої роботи у дітей формується відповідальність, самостійність, єдність слова й дії в поведінці, активна життєва позиція.
   При виконанні таких творчих завдань звертаю увагу на успішне їх завершення. Переживання успіху викликає позитивне ставлення до творчої діяльності, сприяє набуттю певного життєвого досвіду, навичок самостійної діяльності і поведінки, формує вміння домагатися мети. Таким чином поступово формуються основні риси творчої особистості.
   Винятково важливим є те, що в процесі творчої діяльності у гуртківців формується позитивне ставлення до трудової діяльності, стійка потреба в ній, тобто працелюбність, яку вони виявляють і на заняттях гуртків, і в інших видах діяльності.
   Успіхи у творчій діяльності дають дітям упевненість у своїх силах. Вони долають бар’єр нерішучості, невпевненості перед новим видом діяльності. У них виховується готовність до виявів творчості у будь-якій праці.
   Пережита радість від успіху викликає бажання відчути її ще і ще. Навчально-виховний процес у сучасному позашкільному навчальному закладі має бути спрямований саме на те, щоб викликати в дітей почуття радості, яка забезпечить успіх у навчанні та розвитку.
   Так поступово, крок за кроком, світогляд дитини змінюється докорінно. Тепер у найдрібнішому, непомітному вона розгледить важливе, цінне. Коли дитина вчиться помічати, це вже велике досягнення. Не кожен з них у майбутньому стане творцем, художником, майстром, але майже всі навчаться розкривати і цінувати красу навколишнього світу, людську працю та народну творчість.
   Я й сама намагаюся постійно вдосконалюватися. Шукаю такі підходи, які б відповідали інтересам сучасних учнів. Однією із знахідок є комп’ютерні засоби навчання.  
   А ще дуже радує те, що мої вихованці  є переможцями та призерами виставок та конкурсів з декоративно-прикладного мистецтва різних рівнів:
   - Всеукраїнський конкурс декоративно-ужиткового та образотворчого мистецтва «Знай і люби свій край» - 2 місце (2015р.);
   - обласний конкурс декоративно-ужиткового та образотворчого мистецтва «Знай і люби свій край» - 2 місце (2010р.), 3 місце (2011р.), 3 місце (2012р.), 1місце (2014р., 2015р.);
   - районний етап Всеукраїнського конкурсу декоративно-ужиткового та образотворчого мистецтва «Знай і люби свій край» - два 1-их місця (2015р.);
   - районний конкурс «Воскресни, писанко!» - 1 місце (2011р., 2012р., 2013р.,2014р.);
   - обласний конкурс «Воскресни, писанко!» - 3 місце (2011р.), 2 місце (2012р.), 3 місце (2013р.);
   - обласний заочний гуманітарний конкурс «Космічні фантазії» - 2 місце (2011р., 2012р.), 3 місце (2013р.);
   - обласний етап Всеукраїнської виставки-конкурсу «Український сувенір» -
переможці (2014р.);
   - районний етап Всеукраїнського конкурсу «Об’єднаймося ж, брати мої!» - 2 місце (2011р.).
   З метою виявлення рівня зацікавленості дітей певним видом діяльності проводжу анкетування гуртківців. Аналіз анкет свідчить про наявність позитивних емоцій у дітей, яскраво виражене бажання займатися творчістю, потяг до здобуття знань, умінь та навичок, які сприяють ефективному здійсненню творчого пошуку.

Комментариев нет:

Отправить комментарий